В статье обоснованы требования к развитию способности будущих специалистов по защите информации к работе с сотрудниками организации, обусловленные современными трендами российской и зарубежной науки и практики информационной безопасности, а также высшего образования, в условиях его перехода на новые федеральные государственные образовательные стандарты. Сформулированы их общепрофессиональные и профессиональные компетенции, связанные со способностью обеспечивать «человеческий периметр» защищаемой информации в организации. Показаны примерные направления развития этих компетенций в вузе в условиях цифровой экономики.
< ... >
The article substantiates the requirements for the development of the ability of future information protection specialists to work with employees of the organization, due to current trends in Russian and foreign science and the practice of information security, as well as higher education in the context of its transition to new federal state educational standards. Their general professional and professional competencies related to the ability to provide the «human perimeter» of protected information in the organization are formulated. The approximate directions of the development of these competencies in a university in a digital economy are shown.
Keywords:
information security specialist, competencies, digital economy, personnel, employee, user, internal violator, awareness, trust, educational standard, professional standard